pals

shout here :)


ShoutMix chat widget

Monday, March 7, 2011

hargailah. :)



adakah anda sanggup buat benda yang anda tak termampu untuk orang yang anda sayang? huhu soalan apa lah aku tanya nie. mesti lah ada kan? toh pun kalau betulbetul sayang lah. macam lagu nie.
 aku punya lah kesian dengan orang yang macam nie. huhu yelah, bersusah payah buat macammacam, lastlast, nobody appreciate. huhu mesti sedih kan? tapi, nak buat macam mana kan? toh semua bergantung kat setiap individu. kita tak boleh nak jerit kan? tak boleh nak paksa pun, untuk orang hargai kita. but, as a normal human, each of us, must appreciate each person around us. sebab kita hidup pun sememangnya perlu untuk toh. kan? kan? apa pun, kita kena REDHA.

ha, tadikan, masa kat sekolah, waktu subjek agama, aku ada belajar pasal masa. haa, bawah tajuk, 

KEHIDUPAN DI DUNIA IBARAT SEORANG PERANTAU

aku tertarik dengan hadis yang berkaitan dengan tajuk nie. haha pelik kan? tapi, entah la, aku tertarik. maybe ada yang cakap aku nie nak TUNJUK ALIM bagai, tapi, tak pe, aku tak kesah, dah TERBIASA. :)

lebih kurang macam nie lah bunyi hadis toh :
 apabila berada di waktu petang, jangalah tunggu menjelangnya pagi, apabila berada di waktu pagi, janganlah tunggu menjelangnya waktu petang.
 maksudnya : gunakanlah masa sebaiknya dan hargai masa sebaiknya.   
setiap LIMA MINIT ada rahsianya yang tersendiri. wah! aku terasa banyak sangat dah masa aku buang, huhu hmm, entahlah. huhu :) eyh, teringat pulak, lagu nasyid, kumpulan raihan, haha sebenarnya lirik lagu toh dorang amek dari surah al-'as, dorang translate daripada bahasa arab ke bahasa kita, :)
demi masa, sesungguhnya manusia kerugian, melainkan yang beriman dan yang beramal soleh, ingat lima perkara,sebelum lima perkara, 

SIHAT SEBELUM SAKIT,
LAPANG SEBELUM SEMPIT,
MUDA SEBELUM TUA,
KAYA SEBELUM MISKIN,
HIDUP SEBELUM MATI 

aku ingat, tapi kenapa aku tak buat eyh? huhu
 


No comments:

Post a Comment