pals

shout here :)


ShoutMix chat widget

Monday, April 11, 2011

nusyuz ! hey! jangan DERHAKA okayy?

mesti pelikkan? tibatiba budak bawah umur update entry dengan tajuk nusyuz? haha, heyy, aku dah berumur 17 tahun tahu? dah boleh dah bincang bab kahwinkahwin nie. haaa :)) gatal tak? hahahhhhhhh :D tergelak sendiri, tapi, tapi, aku still waras, okayy? enough membebel lah makcik pieqa! haih =,=

okayy, macam nie, tadi lepas je habis belajar subjek agama, pedot dan nazirul, dorang mencadangkan aku 
mengupdate blog berkaitan dengan nusyuz! :)

oleh sebab aku pun tak tahu nak mengupdate apa lagi, aku pun teruslah terpikir nak mengupdatenye! :Dokayy, antara perkara yang kitorang belajar lah pasal nusyuz :->> at least kita boleh mengulangkaji kan? :))

NUSYUZ

1.       MAKSUD      :
·         Dari segi bahasa      : ingkar
·         Dari sudut istilah      : suatu tindakan oleh isteri yang dianggap menentang kehendak suami dengan tidak ada alasan munasabah mengikut hukum agama


2.       CONTOH      :
1.       keluar rumah tanpa izin suami dengan tiada urusan mustahak
2.       tidak mahu layan suami tanpa ada keuzuran
3.       musafir tanpa izin suami
4.       membantah perintah suami yang tidak bertentangan dengan ajaran islam
5.       berpaling dari suami ( masam muka )

3.       CARA ATASI            :
·         menjalankan tanggungjawab masing-masing
·         berunding
·         peka kepada keperluan masing-masing

4.       KEADAAN TIDAK NUSYUZ;
·         tidak sediakan makanan
·         berkata kesat / kurang sopan

5.       GARIS PANDUAN SELESAIKAN MASALAH ISTERI NUSYUZ;
·         nasihat
·         pulau tempat tidur
·         beritahu keluarga isteri
·         pukul dengan tidak mencederakan
·         khidmat nasihat kaunseling islam

2 comments:

  1. hahahahaha...nme aq gk yg kne ptik...

    ReplyDelete
  2. memang padan lah! haha cadangkan lagi! haha :DD

    ReplyDelete